
Researcher: Corrie Verbeek
Research Project: APP: Ancient Pattern Prototyping
Speciality: 2D patronen
Department/City: Fine Art, Enschede
Project: Patronen laseren in ongebakken glazuur op tegels
Patronen zo oud als de mensheid en Rapid Prototyping als opmaat voor de toekomst: kunnen ze elkaar beïnvloeden? Dit uitgangspunt was de basis voor mijn onderzoek aan het ArTechLab.
Misbruik een 3D printer als 2D-spuit,
gebruik die spuit dan weer als grafeernaald.
Of lasercut een patroon in plexiglas en maak het 2,5D door spiegeling en transparantie,
zet gelaserd plexiglas rechtop of stapel het tot een 3D object.
Vergeet de grafeernaald, gebruik de lasercutter niet meer om te snijden maar om glazuur te branden
en er ontstaan resultaten die blijven vragen om steeds weer nieuwe experimenten.

drie apparaten:
– 3D printer
– lasercutter
– 3D freesmachine

drie patroon-motieven:
– Grieks kruismeander
– Indiaas labyrinth
– module ‘van der Laan’-plattegrond

Drie materiaal-groepen:
– Plexiglas (+ interferentieverf)
– plastic: ABS,PLA, polystyreen
– keramiek: biscuittegels, glazuur
********************************
lasercut een patroon in plexi en maak het 2,5D door spiegeling en transparantie

zet gelaserd plexi recht op

stapel het tot een 3D object

***********************************************
TEGELPROJECT
Het tegelproject is ontstaan vanuit het idee om de 3D printer te misbruiken als 2D spuit:
het Griekse kruismeander in PLA zag er mooi fragiel uit en onbruikbaar. Is het mogelijk zo’n patroon als vectorbestand met glazuur op een tegel te spuiten?
Volgens Bas Molkenboer van 3D-printingforyou wel, want de 3D printer kon ook nutella op koekjes spuiten in het Fablab Enschede.
De eerste proef was handmatig glazuur op een tegel spuiten.
Het resultaat liet ook een mooie kerf zien door het blauwe glazuur die de naald toevallig gemaakt had door in de ongebakken witte onderglazuur te kerven.
Ik besloot dit uit te buiten door niet glazuur te spuiten met de 3D printer, maar een naald aan de kop te bevestigen en daarmee door twee contrasterende lagen glazuur te kerven.
De naald had veel moeite om op zijn pad te blijven, de glazuur spatterde alle kanten op.
Dit experiment was na 4 tegels zo weinig belovend, dat ik besloot de andere 4 tegels onder de laser te leggen (de Trotec-laser van de AKI):
een idee wat ik al eerder voor had gelegd aan Dries Verbruggen van Unfold tijdens zijn bezoek aan het Artechlab.
Dit zijn de resultaten naast elkaar:
De beste tegel is no 6:
Groen licht voor patronen laseren in ongebakken glazuur dus.
Ik heb een mooi oud Indisch labyrinth, daar kan ik 9 x 9 tegels van maken die allemaal zowel het patroon in het klein als een deel van het grote patroon laten zien.
Ik heb dan 5 verschillende soorten tegels nodig:
52 x 16 x 5 x 4 x 4 x
Eerst test maken op een nieuwe plek: Arnhem voor glazuur en bakken, maar wel de Chinese lasercutter van het ArtTechLab gebruikt.
Wat wil ik testen:
-een rode lijn onder de twee lagen glazuur
-een waslijn om het grote patroon uit te sparen
-met de hand omtreklijnen kerven
-met de laser binnenlijnen laseren
Voor:
En na:
Dit is duidelijk niet goed genoeg (de grafische tegel in zwart glazuur onder wit is verbazingwekkend een soort eendenkroos geworden)
Nog een test:
Arnhem voor glazuur en bakken, Fablab Enschede voor laseren
Wat wil ik testen:
-dunnere waslijn
-dikkere lagen glazuur
-betere lasercutter
Maar ik wil ook ik een nieuw idee testen:
een laag glazuur, laseren, rest glazuur verwijderen, daana inspuiten met tweede kleur glazuur.
Na het laseren rood, laatste tegel naderhand ingespoten met glazuur:
Na het laseren groen, laatste tegel naderhand ingespoten met glazuur:
In de oven:
Na het bakken links twee lagen glazuur, rechts laseren in kleur, inspuiten met wit:
De tegel met het testkruisje van FabLAb Enschede (mooie krijtstreep!) voor en na bakken:
Ik had besloten 1 tegel niet met een tweede kleur glazuur in te spuiten en niet meer te bakken.
Dit wordt de procedure die goed genoeg is om het hele patroon in uit te voeren. Voordeel is dat je kunt zien hoe de laserstraal de glazuur versintert, ook een voordeel is dat er een prachtig strak patroon ontstaat. Nadeel is natuurlijk dat de lijn niet zo stabiel is als na bakken. Er blijft dus een experiment open: bak de tegel zonder tweede kleur glazuur om hem te verduurzamen.
Like this:
Like Loading...
Related