Playing with texture, combined with typography
Kim de Jong/Crossmedia Design/ Enschede
“Mijn focus ligt op het waarnemen van textuur in typografie. De vraagstellig is voor mij: Kan ik door het toepassen van verschillende materialen op de lettervorm, meer inhoud en emotionele waarde aan een letter geven?
Door met verschillende texturen te spelen, wilde ik tastbaarheid en driedimensionaliteit toevoegen aan letters. Zo hebben de letters als op zichzelf staande vorm een eigen identiteit gekregen. Andere grafische vormen hebben ook een eigen waarde; de vierkant, de cirkel, we kennen ze los van elkaar. Letters kennen we als samengestelde vormen, als geheel herkennen we ze als woorden. Ik wilde de letters voor zich laten spreken. Door uitgebreid materiaalonderzoek heb ik een variatie aan inhoudelijke vormen op basis van de lettervorm gecreëerd. Uiteindelijk heb ik met die nieuwe vormen; mijn handgemaakte letters, gecombineerd met mijn eigen inhoud, een nieuwe tastbare boodschap gevormd.”
Alles is met de handgemaakt, ook de letterbak zelf die je hier boven in de foto’s te zien is. De letterbak is gemaakt van populieren hout ,met daar bovenop een glasplaat liggend op de randen. De letterbak heeft een afmeting 120 x 120.
Het afgelopen half jaar heb ik veel ervaring gekregen in het onderzoeken, ook kreeg ik mijn fifteen minutes of fame!
De in losser geboren Aki-student Kim de jong bij haar letterbak in het Medialab (linksboven). Ze maakte handmatig 192 letters van de meest uiteenlopende materialen. Hierdoor gaf ze de letters een eigen identiteit en een emotie en laat ze de letters voor zich spreken.
Tekst in de krant;
Kunst raakt techniek
kunstenaars presenteren vernuftige eindproducten in Media-lab Tetem Kunstruimte
door: Ben Lensink
Enschede- De raakvlakken van kunst en techniek zijn legio. Kijk alleen maar naar de ongekende mogelijkheden van de 3D-printers en lasersnijders. Dus is het de kunst om de allernieuwste technieken veder op te rekken en te onderzoeken wat nog meer mogelijk is. Dat betekent onderzoeken en experimenteren in prikkelende en uitdagende omgevingen. Zoals het ArtechLab in de nieuwe Aki in de oude dekenfabriek Tetem in Roombeek. Negen Artez-studenten en een Saxioncollega van opleiding Technische Commerciele Textielkunde werkten hier vanaf september vier maanden lang aan. Hun experimentele eindproducten zijn tot en met 9 februari te zien bij de overbuur van de Aki, Tetem Kunstruimte aan de Stroinksbleekweg. Onlangs was de opening in het Medialab van Tetem. Daar kijk je je ogen uit. Zeker voor een leek is het wonderbaarlijk wat de creatieve techneuten in zo’n korte tijd allemaal hebben klaargestoomd. Zo maak je in het medialab kennis met de ontwikkeling van een ‘gipsbeen’ om ‘gewoon’ door te kunnen lopen met een gebroken voet. Er staat een racefiets van Cannondale met gevlochten spaken en een zoutprinter voor het maken van metalen mallen. Een Analoog fototoestel is omgebouwd tot digitale camera. Aan het plafond bungelt een veiligheidsvest van lichtgevend garen, gebaseerd op de aloude ambachten van kantklossen en macrameeen. In een letterbak liggen veel letters die emoties oproepen. Stuk voor stuk wonderlijke staaltjes vernuft. Kunstenaar Filip Jonger van het begeleidingsteam van specialisten is aangenaam verast. De weg van onderzoek opdracht tot (experimenteel) eindproduct was een stevige klus, maar de eindresultaten mogen er zijn. Vooral als je bedenkt dat de studenten in heel korte tijd eerst een niet-alledaagse, uitdagende onderzoeksvraag hebben geformuleerd, daarna een methode en concept ontwikkeld, onderzoek hebben gedaan en een eindproduct gefabriceerd. Jonker vindt het opvallend dat bijna alle eindprojecten door vrouwen zijn ontworpen en gemaakt. Ze zijn afkomstig van de academies in Enschede, Arnhem en Zwolle en hogeschool Saxion. Suzanne Oude Hengel studeert Product Design in Arhnem. Ze is gevaccineerd door kantklossen en macrameeen. Om het handwerk en de structuren. “Ik wil een herinterpretatie van deze oude hobby’s naar het hedendaagse”, doet ze uit de doeken. In haar experiment ‘het nieuwe kant’ ondeed ze het handwerk van het oubollige karakter. Met moderne technieken als lichtgevend garen en lasersnijders. Het resultaat is een opmerkelijk veiligheidsvest. In scrip contrast hiermee staat het intensieve ‘handwerk’ van de losserse Kim de Jong , student Crossmedia Design aan het Aki, die heeft gespeeld met teksten en typografie. “Ik wilde door het toepassen van verschillende materialen op de lettervorm meer inhoud en en emotionele waarde geven aan de letter”, legt ze haar onderzoeksopdracht uit. Ze maakte letters van hagelslag ,ballonnen,nougat,stro, noem het maar op. In het Medialab liggen ze alle 192 keurig gerangschikt in een indrukwekkende letterbak. Op deze manier laat ze elke letter voor zich spreken. ”Uiteindelijk heb ik met die nieuwe vormen, mijn handgemaakte letters, in combinatie met mijn eigen inhoud een nieuwe tastbare boodschap gevormd”, zegt de kunstenares. Ze heeft niet zo heel veel met techniek.
Mijn werk is al op meerdere verschillende plekken te zien, zoals in de flyer van het ArtechLab, op de website Codematter(s), en is in de expositie ruimte geweest van het Tetem Kunstruimte.
Hieonder zie je foto’s van mijn handgemaakte letters.
Steeds zoekend naar nieuw martiaal om nieuwe tactiele letters mee te maken.